Ako si pripraviť auto na dlhú cestu

Každý z Vás už absolvoval cestu autom na dovolenku, výlet alebo pracovnú cestu. 90% ľudí sadne a ide, ale  zrazu zistíme, že sa auto začne prehrievať, nejde ostrekovač, dostaneme defekt, začne svietiť kontrolka mazania ( červená krhlička).

Veru aj profesionálom sa stávajú takéto situácie. Išiel som na zájazd s autobusom. Deň predtým som mal voľno a autobus bol na dielni, tak som si myslel, že chlapci mechanici pozrú autobus a prípadne neaké nedostatky odstránia. Mal som zaužívane, že si  ráno našťastie naberiem plnú bandasku vody.

Nabral som cestujúcich a ide sa do sveta. Po prejdení 50 km sa začal autobus prehrievať. Zastaviť a skontrolovať  čo sa deje. Bolo tam malo chladiacej kvapaliny, doplnil som a v pohode som mohol pokračovať v jazde. Keď som došiel do cieľa tak som  skontroloval celý autobus. Veru ešte som dolieval vodu aj olej v motore a ešte som vymenil poškodený klinový remeň.

Od vtedy som si vždy pred dlhšou cestou kontroloval autobus.

Chcem Vám pomôcť a ukázať Vám čo si treba pozrieť na aute. Nie len pri dlhšej ceste, ale občas aj pri bežnom jazdení po meste.

V prvom rade otvorte motorový priestor.

 

 Skontrolujte množstvo oleja v motore. Kontrolujte pri vypnutom motore a najlepšie pred prvým štartom, kým je olej vo vani motora.

  Je tam mierka označená žltou , oranžovou alebo červenou farbou. Na tejto mierke sú dva zárezy , alebo risky. Spodná ukazuje minimum a vrchná maximum.

Nalievame cez plniaci otvor.

Hlavne tam môžeme liať iba olej, aký máme v motore.  Pozor na viskozitu  oleja   máme tri   druhy  minerálny , polosyntetický a syntetický.

Väčšinou je v motorovom priestore, alebo na stĺpiku šoférových dverí,  nalepená nálepka aký olej nám tam naliali. Ideálne je výška hladiny oleja v strede mierky. 

Pozor na veľmi nízku hladinu oleja. Hrozí poškodenie motora.

Ale aj veľa oleja, je pre motor nebezpečné ( poškodenie tesnení).

 
 

 

Ďalej si skontrolujeme množstvo chladiacej kvapaliny .

 

Kontrolujeme vizuálne, na nádržke máme risku s minimálnym množstvom a s maximálnym množstvom.

Máme viac druhov chladiacej kvapaliny, červenú G12 , zelenú G11, žltú G11R a oranžová G10.  Dáme pozor akú chladiacu kvapalinu tam máme. V prípade núdze tam môžeme naliať destilovanú vodu alebo čistú vodu.

Prosím Vás, o veľkú opatrnosť pri otváraní nádržky keď je auto zohriate a voda je podtlakom, môže mať teplotu až okolo 120 stupňov Celzia a začne striekať, hrozí nebezpečenstvo popálenia.

Skontrolujeme množstvo  kvapaliny v ostrekovači čelného skla.

Skontrolujeme množstvo  kvapaliny v ostrekovači čelného skla.

Hlavne v zime, si tam doplníme kvapalinu s nemrznúcou zmesou, aspoň do -20 stupňov Celzia. Zamrzne nám voda a v kritickej situácii nedokážeme očistiť čelné sklo.

 
 

Pozrite, či je dostatok brzdovej kvapaliny v nádržke. Prípadne dolejeme.

 

Ďalšia z vecí čo si skontrolujeme, je  správne nafúkanie pneumatík.

 

Na kontrolu používame tlakomer. Nájdeme ho na každej pumpe.

 

Správnu hodnotu nafúkania, máme napísanú  na dvierkach uzáveru palivovej nádrže, alebo na stĺpiku  šoférových dverí.

Skontrolovať, by sme si mali aj nafúkanie náhradného kolesa, väčšinou je uložené pod kobercom batožinového priestoru.

 
 

Pred jazdou odporúčam skontrolovať  funkčnosť stieračov . Ak sa nám tvoria pásiky  na skle, odporúčam, výmenu stieračov.

 Skontrolujte správnu funkciu svetiel na aute, najmä tlmené, diaľkové, obrysové, brzdové a osvetlenie EČV.

Prajem Vám šťastnú a bezpečnú jazdu.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *