Určite si aj Ty zažil situáciu, sadneš do auta, otočíš kľúčikom a auto nič.
Niekedy sa nerozsvietia ani kontrolky. Teraz buď múdry. Hneď človek stres, chaos, panika.
Mňa napadla príhoda, ktorá sa mi stala v Bratislave. Ráno som odstavil, autobus na parkovisku a po 9 hodinovej prestávke som sa vrátil k nemu a pôjdem naložiť ľudí a smer Martin.
Veru otočím kľúčikom a nič, autobus zostal ticho. Čo teraz, osobných áut tam bolo kopec, ale nákladné, alebo autobus žiadny. ( Na vysvetlenie osobné auto má napájanie 12 Voltov a nákladné a autobus 24 Voltov)
Tak som začal volať kamarátom, ale nikoho sa mi nepodarilo zohnať. Na šťastie prišiel autobus na parkovisko. Bežím za ním, či má štartovacie káble a vedel by ma naštartovať. Vodič bol ochotný a chcel mi pomôcť, ale nemal štartovacie káble. Čas ma tlačil , už som mal pomalý odchod .
Našťastie ma napadla myšlienka, že prehodíme baterky a naštartujeme bus. Tak sme to urobili. Autobus sme naštartovali. Baterky sme vrátili nazad a ja som s pár minútovým meškaním naložil ľudí a odišiel som smer Martin.
Povedzme si prečo sa môže stať.
Jedna z príčin, baterka (akumulátor) je starý. U nových áut vydrží 5 až 6 rokov. Pri už vymenených ich životnosť je kratšia 3 až 4 roky. Životnosť baterky ovplyvňuje aj dĺžka jazdy. Baterka sa nestihne dobiť pri krátkych jazdách po meste a veľa štartov za sebou. Nabitie a kapacita baterky závisí aj od teploty vonku, čím je chladnejšie, tým má menšiu kapacitu. To je situácia, keď je teplo auto štartuje. Keď je zima, tak auto nenaštartuje.
Ďalšia príčina vybitia baterky je vadný alternátor (generátor je zariadenia, ktoré dobije baterku za jazdy a za chodu motora).
Ešte sa môže stať, že sa nám baterka vybila, lebo sme niečo nechali svietiť alebo zapnuté.
Aké máme možnosti túto situáciu vyriešiť.
Hlavne nájdeme batériu, kde sa v aute nachádza. U väčšiny áut sa nachádza v motorovom priestore a je prikrytá plastovým krytom.
U luxusných áut Audi, BMW nájdete batériu v batožinovom priestore, schovanú na pravej, alebo ľavej strane pod krytom.
Štartovanie pomocou druhého auta, alebo z prinesenej baterky, prepojením štartovacími káblami.
Tu si dajte pozor na polaritu plus na plus mínus na mínus. Pozor na prehodenie káblov.
Postup zapojte najskôr plus svorky a potom mínus svorky. Môžeme naštartovať auto. Po naštartovaní odpojme štartovacie káble, najskôr mínusové svorky, potom plusové svorky. Zakrytujeme batériu a môžeme jazdiť. Pri jazde sa nám batéria dobije
Ďalšia možnosť je výmena batérie.
Hlavne vymeníme baterku za rovnaký typ, ako máme namontovaný v aute. Dôležité je, aby mala rovnaké ampér hodiny a štartovací prúd. Pri autách, ktoré jazdia na benzín je hodnota týchto čísel nižšia. Benzínové auta, sa štartujú ľahšie, nemajú taký odpor. Dieselové (naftové), musia pred štartom napájať žhaviace sviečky ( ohrievajú vzduch v priestore motora ). Tieto motory sa štartujú ťažšie. Majú väčšiu kompresiu ( väčší odpor pri pohybe piestu v motore.)
Najskôr odkrytujeme batériu. Odpojíme mínus pól, potom plusový pól. Pozrieme sa na póly. Sú tam jedna alebo dve skrutky. Niektoré batérie sú uchytené z vrchu. U niektorých typov áut je na vrchu batérie konzola, kde sú upevnené poistky a rozvodné káble. Je to upevnené nasunutím priamo na batériu, alebo prichytené pomocou plastových príchytiek.
Po tomto úkone vytiahneme batériu z auta. Na jej miesto dáme novú batériu, nahodíme konzolu s poistkami. Upevníme batériu pomocou skrutiek. Nahodíme plusový kontakt, potom mínusový kontakt. Naštartujeme auto, skontrolujeme či je všetko na svojom mieste a zakrytujeme batériu. Môžeme s autom vyraziť na cestu.
Pri poruche alternátora musíme ho dať opraviť odbornému servisu, alebo vymeniť ale to je trošku náročnejšia oprava.
Dúfam, že Vám moja rada pri jazdení na cestách pomôže.
Som expert na kritické situácie na cestách a so mnou bude tvoja cesta oveľa bezpečnejšia.